Günümüz dünyasında hepimizin kullandığı dijital cihaz sayısı giderek artıyor. Bu artışa paralel olarak cihazların çeşitliliği de artıyor. Bir e-kitap okuyucu, bir tablet, bir cep telefonu, bir veya iki bilgisayar. Her biri içinde farklı bir işletim sistemi, her işletim sisteminin farklı çalışan uygulamaları var. Üstlik akıllı telefonlar için işletim sistemi marketi yeni ısınıyor, Firefox OS, Ubuntu, Windows Phone pazarda henüz tam olarak konumlarını alamadılar. Artık çok platformlu mobil uygulama geliştirme önemini arttırıyor.
Bu kadar hızlı değişen bir pazarda, 10 yıl sonra hangi mobil işletim sisteminin kullanılacağını kestirmek çok zor. Android IOS’u gümbür gümbür gelerek geçti. Bu durumda biz farketmeden yaptığımız uygulamaların kullanım sayıları dipleri görebiliyor.
Baktığımız zaman üç tane çok büyük platform görüyoruz, Android, IOS ve Windows Phone. Arkalarda ise Firefox OS, Ubuntu Os, Badaa görülüyor. Gelecek yıllarda bunların değişimini izleyeceğiz. Apple, mobil için yine güzel hamleler yaptı ama henüz buna Android Cephesinden gelecek yanıtı bilmiyoruz. Mobil savaşları daha yeni başlıyor.
Mobil savaşlarında genellikle kaybeden firmalar olmuyor. Tek bir platforma güvenen bizler oluyoruz. Yaptığımız uygulama da kulanıcı sayıları gibi silinerek kayboluyor. Bunu tabii ki bireysel geliştirici düzeyine indirmememiz gerekiyor. Ajanslar, müşteri ilişkilerini mobil kanala taşayan firmalar da bu değişimlerden zarar görebiliyor. Çok platformlu mobil geliştirme burada önem kazanıyor.
Bu durumda nasıl davranmak gerekiyor peki?
Öncelikle her platforma hızlı girmek gerekiyor, sırf POC (Proof of Concept) için bile olabilir ama her platformda hızla yerimizi almamız gerekiyor.
Hızlı giriş içinse şu günlerde iki tane büyük alternatif var. İlki HTML5 teknolojisi ile (PhoneGap vb) uygulama geliştirmek. Bu bütçemizin kısıtlı olduğu durumlarda ücretsiz bir alternatif. İkinci alternatif ise biraz bütçe gerektiriyor (Tabii ki bir ücretsiz sürümü var ama uygulama boyut sınırlaması var) Xamarin. Xamarin C# dilini kullanarak çok platformlu geliştirme yapmanızı sağlıyor ve uygulamanız tamamen native oluyor. Ancak burada da mutlaka platformun kendi özelliklerini kullanıyorsunuz.
İkinci basamakta ise, uygulamamızı en hızlı en yüksek verimde çalıştırabileceğimiz platformu seçip burada native bir geliştirme yapmamız gerekiyor.
Bu cümleyi biraz açmak istiyorum. Nedir bu en yüksek verim? Platformların kendilerine has bazı özellikleri vardır. Örneğin iOS 7 Specification. Her platform bazı işleri daha iyi yapar. Diğer platformlarda bu işleri yaptırmak için ek bileşenler hazırlamanız/satın almanız gerekebilir. Birinci etken budur. Bir diğeri de bu özelliği içinde barındıran platform en iyi olmuyor. Bu özelliği entegre ettiğinizde eğer müşteri kazancınız, içinde hazır barındırandan yüksek olacaksa, entegre etmeyi/hazırlamayı düşünebilirsiniz.
Her zaman her alandaki gibi maksadınız, en hızlı müşteri kazancı olacaktır. Buna örnek olarak Instagram ve Vine’ın kendilerini sonradan Android’e geçişi verilebilir.
Bu konuda eklemek istedikleriniz veya eşetirileriniz varsa yorumlarınızı bekliyorum.
One thought on “Çok Platformlu Mobil Uygulama Geliştirme”